MENU
Widok ogólny na ruiny pałacu marszałka Franciszka Bielińskiego w Otwocku Wielkim, fot. Jan Bułhak.

Dodał: FM° - Data: 2021-11-20 12:10:14 - Odsłon: 491
Rok 1920


Pałac wzniesiono na rzucie prostokąta z dużym ryzalitem od strony ogrodu. W końcu XVIII w. wg. projektu Jakuba Fontany dobudowano dwa skrzydła, połączone z głównym budynkiem arkadowymi podcieniami, i dwie owalne wieże z klatkami schodowym. W trójkątnym tympanonie frontowej fasady usytuowanej na północ jest scena przedstawiająca bachanalia, z tańczącymi nimfami i faunami. Nad środkowym oknem głównej osi pałacu tarcza z herbem Bielińskich „Junosza”, a obok personifikacje Siły, Ducha i Mądrości. Nad wejściem głównym znajduje się tablica z sentencją łacińską, w tłumaczeniu: „Nie chcę aby mniejszy mnie się obawiał albo większy lekceważył”. Dwupiętrowy pałac przekryto wysokimi dachami, nad którymi górowały hełmy wieżyczek. Frontowa elewacja jest siedmioosiowa z płaskim, położonym środkowo ryzalitem, który zwieńczony jest trójkątnym frontonem wypełnionym sceną z radosnych bachanaliów wykonanej z czerwonego stiuku. Dekoracje zewnętrzne okien wykonane także w czerwonym stiuku wokół okien pierwszego piętra. Najokazalszą dekorację otrzymały trzy okna w ryzalitach. Środkowe okno w ryzalicie frontowym udekorowano kartuszem herbowym z Junoszą oraz dwiema postaciami po bokach będącymi alegorią siły i zdrowia. Okno środkowe w ryzalicie elewacji ogrodowej posiada dekorację w formie trzech uskrzydlonych postaci podtrzymujących kartusz z herbami Junosza i Leliwa. Układ wnętrz był dwutraktowy i symetryczny na każdej kondygnacji. Wejście pałacowe prowadziło przez dużą sień do dużej sali zamkniętej wielobocznie i występującej ryzalitowo w elewacji ogrodowej. Nad nimi w drugiej kondygnacji znajdował się westybul i dwukondygnacyjna sala balowa. Po bokach osi głównej są po dwie sale o różnym przeznaczeniu. Oryginalne wnętrza dekorowane były z wielkim przepychem: sale wykładano muszlami. Podczas prac renowacyjnych udało się odrestaurować część dekoracji rzeźbiarskich i malarskich: portal, kominki, malowidła ścienne o tematyce marynistycznej. W oryginale zachował się pierwotny wystrój sali wschodniej, zwanej salą Horacego: jest tam 10 dużych malowideł ściennych ilustrujących cytaty z jego dzieł,: żródło:

  • /foto/9299/9299115m.jpg
    1889
  • /foto/9299/9299116m.jpg
    1889
  • /foto/9299/9299117m.jpg
    1889
  • /foto/9035/9035178m.jpg
    1893
  • /foto/8828/8828574m.jpg
    1899
  • /foto/9591/9591452m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591486m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591496m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591505m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591521m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591531m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591541m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591552m.jpg
    1920
  • /foto/9591/9591558m.jpg
    1920
  • /foto/8719/8719551m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/9035/9035055m.jpg
    1927 - 1929
  • /foto/7606/7606709m.jpg
    1928
  • /foto/10204/10204007m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/10204/10204009m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7793/7793805m.jpg
    1972
  • /foto/9243/9243954m.jpg
    1972

Cyfrowa Biblioteka Narodowa / www.polona.pl CBN Polona

Poprzednie: al. Wojska Polskiego Strona Główna Następne: ul. Wróblewskiego Walerego