Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Budynek nr 2, ul. Jelenia, Jelenia Góra
chrzan233: Nie znalazłem żadnego potwierdzenia swoich powyższych domniemań. Otto Marquardt był właścicielem obiektu już przed 1930 rokiem, nie znalazłem informacji od kiedy dokładnie. A że w hotelu przez nieokreślony bliżej czas mieścił się lokal NSDAP, wydaje się, że ozdoby w oknach mogły zaistnieć bez specjalnej okazji.. Pozostaje tylko argument obiegu widokówek, wszystkie jakie się dotąd pojawiły zostały wysłane ...
Budynek nr 63, ul. Grunwaldzka, Jelenia Góra
chrzan233: Przypisałem również do obiektu Grunwaldzkiej 63.
Hurtownia mat. budowlanych Tomarex, ul. Kazimierskiego Wacława, płk, Jelenia Góra
chrzan233: Racja, nie jest to przez mnie założony obiekt, ale poprawiłem co nieco.
Budynek nr 1, pl. Zdrojowy, Jelenia Góra
TW40: Podziękowania!
pl. Wyszyńskiego Stefana, kard., Jelenia Góra
TW40: Trochę się zmieniło...
Budynek główny OW Juventur (dawny), Jelenia Góra
Sendu: Planowana jest tu budowa osiedla, na którym znajdą się szeregówki, bliźniaki oraz niska zabudowa jednorodzinna.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
MacGyver_74
atom
atom
KrzysztofKudowa
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Autostrada A18
Autor: jerzy0°, Data dodania: 2019-09-21 19:39:05, Aktualizacja: 2023-03-15 15:52:50, Odsłon: 1537

Historia i numeracja drogi

Fragment dawnej Reichsautobahn Berlin-Wrocław oddawany etapami do użytku w latach 1937-1938 między węzłami Kreibau (Krzywa) - Forst-Ost (Olszyna). Pierwotne prace na tym odcinku zakończono na etapie 6 dwujezdniowych węzłów połączonych tylko jedną jezdnią południową. Brakująca druga jezdnia północna nigdy nie została wybudowana. Po roku 1945 odcinek od Forst w kierunku Wrocławia znalazł się na obszarze obecej Polski. W swojej dotychczasowej historii obecna autostrada A18 miała różną numerację. Wedługo oficlalnych rozporządzeń chronologia jej zmian przedstawiała się następująco:

    1950 - 1986 - fragment międzynarodowego szlaku drogowego E22 Berlin-Przemyśl (odcinek na obszarze Polski nazwano Wstęgą Poludnia).
    1986 - 2000 - podział na Droge Krajową nr 12 (odcinek Olszyna-Golnice) i autostradę A12 (odcinek Golnice-Krzywa).
    2000 - 2023 - Droga Krajowa nr 18 (odcinek Olszyna-Krzywa)

Dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady o oznaczenu docelowym A18 zaplanowanao w dwóch etapach. W ramach pierwszego (realizowanego w latach 2004-2006) dobudowano brakującą jezdnie połnocną. W ramach drugiego (zaplanowanego na lata 2008-2010) po przekierowaniu ruchu na jezdnię północną całkowitej przebudowie ulec miała mocno wyeksploatowana już jezdnia północna. Po licznych perypetiach związanych z ogólnym kryzysem światowym realizacja tego etapu rozpoczęła sie dopiero w roku 2020, a jego zakończenie obecnie zaplanowano na rok 2023.  
 

 

 

 

 


/ 5 / A18 /
bogdanow | 2021-05-28 15:11:33
Drogę numerem 12 i autostradę na odcinku Krzywa - Golnice numerem A12 oznaczono w 1986 roku na podstawie Uchwały Nr 197 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1985 roku w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych. Wcześniej cały odcinek od Olszyny był zaliczony do autostrady bez numeru krajowego. Od około 1960 roku autostrada od Berlina przez Olszynę do Wrocławia i dalej otrzymała numer międzynarodowy E22.
Mientha | 2023-06-01 08:09:38
Czy ktokolwiek ma dostęp do publikacji lub innych informacji na temat obozów pracy wykorzystywanych przy budowie autostrady na tym odcinku?