MENU
Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim na tle hotelu Maria Antonina.

Dodał: islk° - Data: 2019-08-15 19:39:09 - Odsłon: 2441
15 sierpnia 2019

Data: 2019:08:15 14:13:16   ISO: 100   Ogniskowa: 45 mm   Aparat: Canon EOS 2000D   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 1/160 s  


W latach 2018-2019 r. firma STRABAG na zamówienie Gminy Walim zbudowała nową kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w ramach szerszego projektu pn. "Zwiększenie udostępniania zasobów przyrodniczych oraz rozwój nowych form edukacji ekologicznej dzięki rozbudowie Turystycznego Centrum Edukacji Ekologicznej "Choina" i poprawie organizacji ruchu turystycznego w Gminie Walim". Kładkę zaprojektował w 2012 r. zespół badawczo-projektowy MOSTY-WROCŁAW z/s we Wrocławiu pod kierownictwem mgr inż. Wojciecha Barcika. Zrealizowana kładka to dwuprzęsłowa konstrukcja wstęgowa (pierwsza w Polsce, czwarta na świecie) o zmiennej szerokości od 2,40 do 4,90 m i długości wraz z przyczółkami 125,85 m. Na pomoście kładki znajduje się ciąg pieszy o szerokości użytkowej 2 m, poszerzający się lokalnie w miejscu ustawienia multimedialnych ławek do 4 i 4,5 m. Chodnik ogrodzony jest stalowymi balustradami z wypełnieniem z siatki. Kładkę posadowiono bezpośrednio na skale - podpory skrajne to masywne przyczółki, a fundament podpory środkowej stanowi stopa kotwiona w skale. Przęsło kładki to pomost prefabrykowany, składający się z 43 prefabrykowanych segmentów, wykonanych z betonu licowego. Długość pojedynczego elementu to 2 m, a kształt dostosowano do szerokości, uwzględniając lokalne poszerzenia kładki. Pomost wisi na czterech linach nośnych. Spadek poprzeczny przęseł wynosi 2,5%, spadek podłużny wynosi do 6% - co ułatwia odwodnienie kładki. Rozpiętość przęseł wynosi 22 i 80 m. Liny nośne zakotwione są w masywnych przyczółkach. Chodnik kładki wykonany jest z żywicy epoksydowej i poliuretanu odpornych na ścieranie i izolujących zarazem beton przęsła. Charakterystycznym dla konstrukcji jest zwis dłuższego przęsła od punktów podparcia wynoszący aż 1,20 m. Na kładce, w miejscu poszerzeń pomostu ustawiono ławki multimedialne (podświetlane z głośnikami emitującymi głosy zwierząt rezerwatu Chojna). Kolorystyka obiektu jest neutralna - podpory i pomost mają naturalny kolor betonu, nawierzchnia kładki jest szara, natomiast w balustradzie pomostu i ławkach zamontowano oświetlenie led o zmiennej barwie. Dodatkową atrakcją kładki jest obrotowa luneta. Uroczystego otwarcia kładki z oprawą muzyczną Filharmonii Sudeckiej dokonano w dniu 13 sierpnia 2019 r.

Kładka w liczbach: Kładka jest w stanie bezpiecznie wytrzymać nacisk 2100 ton, tj. 6,5 tony na każdy metr kwadratowy. Na kładce może się znajdować jednocześnie 1625 osób, ciężar o wadze 130 ton. Kładkę utrzymuje 76 kotew gruntowych, w sumie wydrążono na potrzeby ich montażu 1300 metrów w skale, na jej budowę zużyto 1000 ton betonu, czyli tyle, ile waży 500 samochodów osobowych. Wisi na czterech linach podtrzymywanych przez cieńsze druty, gdyby wszystkie liny i druty połączyć, otrzymalibyśmy długość 106 km. Do zerwania lin potrzebny jest nacisk 3460 ton.

Na realizację podzadania "Rozbiórka i budowa kładki dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim" wydatkowano kwotę prawie 7,2 mln zł, a dofinansowanie UE wyniosło prawie 5,0 mln zł. Budowę rozpoczęto w 2017 roku, pierwsze otwarcie atrakcji wykonanych w ramach projektu zapowiadano na październik 2018 roku, jednak z uwagi na trudności ze stabilnością podłoża konieczne było przesunięcie prac do 2019 r.

(moose - za dokumentacją projektową zadania oraz inf. prasowe - wywiad z wójtem A. Hausmenem z 14.08.2019 r.)

  • /foto/8166/8166796m.jpg
    2019
  • /foto/8166/8166802m.jpg
    2019
  • /foto/8166/8166804m.jpg
    2019
  • /foto/8166/8166813m.jpg
    2019
  • /foto/8169/8169254m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265489m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265490m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265491m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265492m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180873m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180875m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180881m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180887m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180889m.jpg
    2019
  • /foto/8965/8965673m.jpg
    2020
  • /foto/9784/9784877m.jpg
    2022
  • /foto/9861/9861456m.jpg
    2022
  • /foto/9943/9943232m.jpg
    2022
  • /foto/10737/10737341m.jpg
    2023

islk°

Poprzednie: Szpital okręgowy (nieczynny) Strona Główna Następne: ul. Konopnickiej Marii


maras | 2019-08-15 20:15:56 | edytowany: 2019-08-15 20:16:08
Zaproponowałem nową nazwę dla ukończonego obiektu, ale nie wiem czy adekwatną, proszę o ewentualną korektę.
islk | 2019-08-15 20:26:00
Ok. tylko że ja dodałem nowy obiekt " Nowy most nad Jeziorem Bystrzyckim".Trzeba by coś z tym zrobić.
islk | 2019-08-15 20:28:17
Albo zmienić nazwę mojego obiektu, albo przenieść zdjęcia.
maras | 2019-08-15 20:53:16
Ok.ok. To pytanie do Petroniusza, który był autorem obiektu budowy. Twój obiekt został scalony :)
islk | 2019-08-15 22:03:07
Wszystko ok.
moose | 2019-08-16 07:34:40
Jeśli przyjmiemy, że ta kładka jest pionierska w zakresie zastosowanych rozwiązań technicznych (o których akurat nie wiem) to przymiot "wstęgowa" do niej pasuje, jeśli natomiast jest to tylko wyróżnik estetyczny to jest to zbędne doprecyzowanie. Nie piszemy przecież "kościół ceglany św. Marka w Krakowie", czy "dworzec modernistyczny w Starych Bielicach".
moose | 2019-08-16 12:03:36
OK, obiekt wg dokumentacji projektowej za: nazywa się "Kładka piesza nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim" i czy nam się podoba to czy nie - taka jest formalna nazwa obiektu.
moose | 2019-08-16 18:09:06
Ostatecznie - jej wstęgowa forma jest wyróżnikiem, który z pewnością odróżnia ją od poprzedniego wiszącego mostu. Przeedytowałem nazwę wkomponowując tę wstęgę w nazwę projektową. Opis Petroniusza w aspekcie niedokonanym przeniosłem do obiektu budowy, a w tym obiekcie pozwoliłem sobie wstawić opis w oparciu o dokumentację projektową i informacje prasowe. W przypadku wątpliwości - proszę pisać.
jawc | 2019-08-16 12:47:06
Zdjęcie należałoby obrócić o 2 stopnie w prawo.