MENU
Tramwaj przy zajezdni MPK w Jeleniej Górze.

Dodał: antypuszka° - Data: 2014-12-09 10:40:15 - Odsłon: 1525
15 listopada 2014

Data: 2014:11:15 11:53:31   ISO: 100   Ogniskowa: 8.14 mm   Aparat: FUJIFILM FinePix AX600   Przysłona: f/3.7   Ekspozycja: 10/2800 s  


Powstałe pod koniec 1994 r. Jeleniogórskie Towarzystwo Trawmajowo-Trolejbusowe zorganizowało w dniach 21-22 czerwca 1997 r. obchody setnej rocznicy uruchomienia tramwajów. Dla upamiętnienia tramwajów staraniem prezesa JTTT Jerzego Podobińskiego sprowadzono z Elbląga wagon silnikowy typu 5N nr 032 i postawiono jako pomnik przed zajezdnią MPK przy ul. Wolności 145. Wagon stanął na starych szynach żłobkowych sprowadzonych z Wrocławia. Wóz otrzymał numer 11, a właśnie taki numer miał ostatni tramwaj, który kursował po ulicach Jeleniej Góry. Uroczyste odsłonięcie pomnika techniki tramwajowej nastąpiło 21.06.1997 r. (moose za J. Wojcieszak w "Świat Kolei" 6/1997.)

  • /foto/365/365457m.jpg
    2006 - 2007
  • /foto/345/345694m.jpg
    2010
  • /foto/5135/5135343m.jpg
    2014
  • /foto/5135/5135345m.jpg
    2014
  • /foto/5135/5135347m.jpg
    2014
  • /foto/5135/5135349m.jpg
    2014
  • /foto/5135/5135350m.jpg
    2014
  • /foto/5135/5135352m.jpg
    2014
  • /foto/6194/6194188m.jpg
    2016
  • /foto/6194/6194190m.jpg
    2016
  • /foto/6437/6437119m.jpg
    2017
  • /foto/6437/6437120m.jpg
    2017

antypuszka°

Poprzednie: Pomnik techniki - Tramwaj 5N Nr 11 Strona Główna Następne: ul. Mickiewicza Adama


Rycho | 2014-12-09 12:20:50
Pomnik techniki tramwajowej ,z Jelenią Górą ma bardo mało wspólnego .Od pantografu po tory .Oryginalne tory nie miały drewniannych podkładów ,szyny były łączone płaskownikami i ułożone bezpośrednio na nasypie.
arkadoo | 2014-12-31 08:20:46
Podrdzewiało się mu trochę...
RysiekChaszcz | 2016-07-17 21:23:30
Rycho nie pisz proszę głupot jak się nie znasz. Szyny nigdy nie były układane bezpośrednio na jak piszesz nasypie ale w przypadku torowiska wydzielonego były montowane do podkładów i to właśnie drewnianych. Troszkę inaczej były układane w jezdni. Np albo na utwardzonym podłożu i łączone poprzeczkami stalowymi (płaskownikami) za nóżki szyn lub też mocowane wkrętami do drewnianych podkładów a następnie zasypywane żwirem(piskiem) w którym układało się kostkę brukową.
antypuszka | 2016-07-17 22:38:04
Obiekt obecnie nie istnieje, został przeniesiony na teren MZK Jelenia Góra.
moose | 2016-07-18 09:11:49
Sławku - wiesz może jakie mają plany względem tego wagonu?
antypuszka | 2016-07-18 17:03:36
Muszę zaciągnąć języka :-)
Rycho | 2016-07-23 14:40:01
Komentarze coraz częściej są jak z takiego żartu.Dziadek mówi do wnuczka,w stanie wojennym w sklepach był tylko ocet i musztarda .Wnuczek ,jak to w calej Galerii Sudeckiej ocet i musztarda ? Zastosowanie dzisiejszej wiedzy technicznej do wydażeń sprzed 120 lat jest powiedzmy specyficznym aktem odwagi.Powtórzę jeszcze raz ,tory były ulożone bezpośrednio na utwardzonym podłoźu . W roku 1966 rozpoczęto demontaż linii Sobieszów - Cieplice .Wagon motorowy i dwa wagony towarowe - lory , na jednym wagonie narzędzia , wytwornica acetylenowa ,butla z tlenem , spawarka wirowa zasilana z sieci trakcyjnej i najważniejsze, dwa podnośniki korbowe . Odkopany odcinek toru podnoszono z jednej strony podnośnikiem na wysokość ok.50 cm i cięto na długości 4 m .Poprzeczne płaskowniki odcinano i ładowano złom na drugi wagon.Zagłębienia po usuniętym torze nawet nie zasypywano .Całkiem niedawno odkryłem na poboczu ulicy Cieplickiej zapomniane szyny , właśnie o takiej 4 metrowej długości .