Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Budynek nr 9a, ul. Mickiewicza Adama, Jelenia Góra
jawc - Administrator: Piotrze, dobrze, że poprawiłeś miejsce dodania zdjęcia i jego orientację - ale pozostała jeszcze kwestia wielkości. Powinno mieć max. 1600 px na dłuższym boku (tu: na wysokości) - zmniejsz odpowiednio i zamień wchodząc w tryb edycji zdjęcia (nie trzeba dodawać oddzielnie ponownie).
Budynek nr 194 (d. restauracja Pokusa), ul. Cieplicka, Jelenia Góra
chrzan233: Choć wydaje się, że w budynku funkcjonowały dwa lokale, widoczne szyldy i tablice wskazują na jednego właściciela - G. Bertholda. Trzy z nich reklamują najlepsze lody spożywcze, m.in dla dzieci (Kinder Speise Eis itp.)
Muzeum Miejskie - Dom Gerharta Hauptmanna, ul. Michałowicka, Jelenia Góra
Stan: Szkoda, że artykuł podany w poprzednim komentarzu jest już niedostępny na stronie naszesudety.pl Niestety, kłodzczanin z lat młodości - Robert Stando zmarł 12 stycznia 2022 r. Pochowany na warszawskich Powązkach - R.i.P.
Przedmioty z Jeleniej Góry (Hirschberg Schl.), Jelenia Góra
misiekjga: Oczywiście przedmiot z okresu lat do 1945 roku. Michał Gańko.
Przedmioty z Jeleniej Góry (Hirschberg Schl.), Jelenia Góra
jawc - Administrator: Adres przy Langstrasse 10 dotyczy stanu z 1927 r. W AB z 1939 r. Ph.Altmann figuruje już jako właściciel bardziej okazałej kamienicy nr 13 (też przy Langstrasse). Poza tym był właścicielem kamienicy nr 12 przy Contessastrasse (ob. ul. S.Klonowica), ale tam nie ma lokalu usługowego na parterze (oczywiście przy założeniu niezmienionej numeracji budynków).
Pomnik dr. Gackowskiego, Jelenia Góra
p77: "Na terenie" basenu od strony ulicy, powstał już pierwszy dom. Następne to pewnie kwestia czasu - ciekawe jaki los będzie czekał ten pomnik.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

rajaser
Parsley
maras - Administrator
maras - Administrator
rok - Administrator
rok - Administrator
maras - Administrator
rajaser
maras - Administrator
rajaser
Przemek (NR)
foxi
chrzan233
Darkow
Przemek (NR)
Zbigniew Waluś
Zbigniew Waluś
Przemek (NR)
FM
FM
Parsley

Ostatnio wyszukiwane hasła

Cafe Ilse, Tumpsahüttenbaude, linia kolejowa zgorzelec jelenia, Hedwig, Jugów, pociągi, karpacz Hedwig, Ząbkowice Śląskie kościół św. Anny, jamno, sąsiedzi, sąsiedzie, bierutów, Borowice max, Baberhäuser, świeradów Cecilie, przejazd kolejowy thorez, bierdzany, PRZEJAZD thorez, nowogrodziec kościół, nowy świat, Hennigsdorf, nowogród bobrzański, folgner, pociągi specjalne, byczyna kościół, Wałbrzych gwarków, Karłowice, lubsza, Malerzowice, karl ale, lubań rynek, przywory, pry, przecza, brzeg, zgierz, głogówek kościół, WROCLAw, wesele, oborniki, bydgoszcz Gewerbeschule, Czerwińska, 1 maja trzebnica, Kościół św. Trójcy, Gogołów, dworzec ś, pomnik przyrody, Bielawa, góra kłobucznik, Premslaff, plac nowy, legnica, rocznik 1957, szczecin, ku słońcu, jastarnia, Gierałtów, Schloss Ober-Prausnitz, kościuszki, Schloss Reppersdorf, wrocław schweizerhaus, gor, stalowa wola, jelenia góra, Varzin, Stara kopernia, wojcieszów, brama mikołajska, Schloss Reppline, mokrzeszów, Plac z, jelenia góra pkp, Taube, annopol, wrocław stab, powódź, uzdrowisko cieplice, wrocław stabłowicka, kłodzko, wrocław belojanisa, Krasnal Chemik, Augusta wrocław, Wrocław wielka, wroc b, wroc br, wroc brochów, Jaczkow, Biskupice, żmigród stacja, Wysoki kościół, Landes, ursyna-niemcewicza 32, ełk pomnik kajki, kokurewicz, Czatkowice, ul. niepodległości, Tomaszów Bolesławiecki, basen ul.łowiecka, 1 maja poczta, wałbrzych kolej, wałbrzych stacje kolejowe, Milicz

 
 
 
 
Komunikacja autobusowo-tramwajowa w Cieplicach w latach 1965-1969
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2012-11-21 16:27:06, Aktualizacja: 2012-11-22 21:55:52, Odsłon: 2844

Ostatnie lata tramwajów w Jeleniej Górze

Dokładnie w sylwestrową noc w czwartek 31 grudnia 1964 r. około godziny 23.00 ostatni czerwony tramwaj typu 5N1 odjechał z końcowej mijanki „Pod   Skałką” w Podgórzynie Górnym w kierunku zajezdni w Malinniku. W mroźny (przypuszczalnie) poranek Nowego 1965 Roku na pętlę przyjechał autobus San H25 nowo uruchomionej linii 4 realacji Cieplice – Podgórzyn. Tak rozpoczęła się regularna komunikacja autobusowa w Cieplicach.

Początkowy przystanek w Cieplicach usytuowano na pl. Piastowskim przy Aptece Piastowskiej a trasa do Podgórzyna wiodła ulicami: 22 Lipca (obecnie Cerwi), Podgórzyńską. Powrót do Cieplic ulicami: Podgórzyńską, Komuny Paryskiej (obecnie Wolności), 1 Maja (obecnie pl. Piastowski). Autobusy kursowały co 16 min. w godzinach szczytu i co 22 min. w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta. Tramwaje z kolei kursowały z Jeleniej Góry do Cieplic co 7,5 min. w godzinach szczytu i co 15 min. w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta a do Sobieszowa co 30 min. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 21 wagonów silnikowych (3 Sanoki, 15 typu 5N1, 3 typu 2N2), 14 wagonów doczepnych (2 Sanoki, 12 typu 5ND1), 7 autobusów San H01 i 13 autobusów San H25.

1 lipca 1965 r. uruchomiono linię autobusową nr 5 z Cieplic do Sobieszowa. Plac Piastowski zamknięto dla ruchu, a węzeł przesiadkowy dla tramwajów i autobusów wybudowano przy ul. Szymanowskiego (naprzeciw apteki Pod Koroną). Autobusy nowej linii 5 kursowały od godz. 4.45 do 22.00 co 15 min., natomiast autobusy linii 4 (do Podgórzyna) kursowały od godz. 4.53 do 22.20 co 20-25 min. Tramwaje z kolei kursowały z Jelenie Góry do Cieplic co 7,5 min. w liczbie 10 składów i co 15 min. w liczbie 5 składów. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 18 wagonow silnikowych (15 typu 5N1, 3 typu 2N2), 12 wagonów doczepnych typu 5ND1, 7 autobusów San H01 i 12 autobusów San H25.

1 czerwca 1968 r. po dostawie pierwszej partii 9 szt. autobusów San H100 autobusy linii 5 zaczęły kursować na trasie Jelenia Góra – Sobieszów. Tym samym po blisko trzech latach przywrócono bezpośrednie połączenie tych dwóch odległych miejscowości. W Jeleniej Górze trasa wiodła od dworca PKP ulicami: 1 Maja, Wojska Polskiego, Matejki, 15 Grudnia (obecnie Bankowa), Wolności. Autobusy w liczbie 6 szt. kursowały co 15 min. Najpierw z ruchu wycofano 3 wagony tramwajowe, potem 2 kolejne. W ten sposób w godzinach szczytu w ruchu było 10 wagonów silnikowych i 5 doczepnych. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 14 wagonow silnikowych typu 5N1, 6 wagonów doczepnych typu 5ND1, 23 autobusy marki San (1 typu H01, 3 typu H25, 10 typu H27, 9 typu H100).

1 listopada 1968 r. po drugiej dostawie autobusów San H100 (5 szt.) przywrócono połączenie między Jelenią Górą a Podgórzynem. Autobusy linii 4 na tej trasie kursowały co 16 min. w godzinach szczytu i co 32 min. w pozostałych godzinach. Średnio autobusy obu linii między dworcem PKP w Jelenieh Górze a pętlą w Ciepliach kursowały co 8 min. Natomiast tramwaje w liczbie 5 składów kursowały co 15 min. do godz. 20.00. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 13 wagonow silnikowych typu 5N1, 5 wagonów doczepnych typu 5ND1, 26 autobusów marki San (1 typu H01, 1 typu H25, 10 typu H27, 14 typu H100).

28 kwietnia 1969 r. (poniedziałek) był ostatnim dniem kursowania tramwajów. W tym dniu przez 12 godz. tramwaje przewoziły pasażerów bezpłatnie. Zamknięcie ruchu tramwajów umożliwiła dostawa kolejnych 18 autobusów San H100. Na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 7 wagonów silnikowych typu 5N1 i 2 wagony doczepne typu 5ND1. Od następnego dnia do pętli w Cieplicach i z powrotem jeździł wyłącznie uruchomiony wcześniej autobus linii 6, przy czym zwiększono liczbę autobusów w ruchu z 2 do 6.

29 kwietnia 1969 r. (wtorek) pięknie odmalowany i udekorowany kwiatami wagon silnikowy nr 11 odbył pożegnalny objazd przez miasto z przedstawicielami władz partyjnych i administracyjnych regionu, gośćmi z jednostek nadrzędnych MPK. Trasa prowadziła od pętli w Cieplicach do dworca PKP w Jeleniej Górze i z powrotem. Za tramwajem jechał autobus marki San H100.

1 Maja 1969 r. wagon silnikowy nr 11 pojawił się jeszcze raz, tym razem w pochodzie pierwszomajowym na ul. 15 Grudnia (obecnie Bankowa). Natomiast popołudniu uroczyście uruchomiono linię autobusową nr 7 z Zabobrza do ośrodka zdrowia przy ul. Sprzymierzonych w Cieplicach w obecności władz miejskich i prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej. Autobusy linii 7 kursowały co 9 min. w godzinach szczytu i co 18 min. w pozostałych godzinach. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 10 autobusów San H27 i 32 autobusy San H100.

1 listopada 1969 r. uruchomiono linię 9 między dworcem PKP w Jeleniej Górze a dworcem PKP w Piechowicach. Była to komunikacja przyśpieszona i autobusy zatrzymywały się na wybranyxh przystankach. Linię obsługiwały 4 wozy w szczycie (kursy co 22 min.) i 2 wozy poza szczytem (kursy co 44 min.). Jednocześnie przeniesiono końcowy przystanek linii 5 do siedziby MRN w Sobieszowie. Uruchomiono także linię nr 11 na trasie z pętli w Cieplicach do Kowar przez Podgórzyn, Sosnówkę, Miłków, Karpacz, Ścięgny i Krzaczyny. W szczycie linię obsługiwały 3 wozy co 42 min., poza szczytem – 1 wóz co 2 godz. Jednocześnie ograniczono kursy linii 6 do godzin szczytu. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 10 autobusów San H27 i 42 autobusy San H100.

Źródło:

[1] Artykuły z Nowin Jeleniogórskich

[2] Wykazy taboru tramwajowego i autobusowego MPK Jelenia Góra


/ / /
/ / / /
/ / / /