Dokładnie w sylwestrową noc w czwartek 31 grudnia 1964 r. około godziny 23.00 ostatni czerwony tramwaj typu 5N1 odjechał z końcowej mijanki „Pod Skałką” w Podgórzynie Górnym w kierunku zajezdni w Malinniku. W mroźny (przypuszczalnie) poranek Nowego 1965 Roku na pętlę przyjechał autobus San H25 nowo uruchomionej linii 4 realacji Cieplice – Podgórzyn. Tak rozpoczęła się regularna komunikacja autobusowa w Cieplicach.
Początkowy przystanek w Cieplicach usytuowano na pl. Piastowskim przy Aptece Piastowskiej a trasa do Podgórzyna wiodła ulicami: 22 Lipca (obecnie Cerwi), Podgórzyńską. Powrót do Cieplic ulicami: Podgórzyńską, Komuny Paryskiej (obecnie Wolności), 1 Maja (obecnie pl. Piastowski). Autobusy kursowały co 16 min. w godzinach szczytu i co 22 min. w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta. Tramwaje z kolei kursowały z Jeleniej Góry do Cieplic co 7,5 min. w godzinach szczytu i co 15 min. w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta a do Sobieszowa co 30 min. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 21 wagonów silnikowych (3 Sanoki, 15 typu 5N1, 3 typu 2N2), 14 wagonów doczepnych (2 Sanoki, 12 typu 5ND1), 7 autobusów San H01 i 13 autobusów San H25.
1 lipca 1965 r. uruchomiono linię autobusową nr 5 z Cieplic do Sobieszowa. Plac Piastowski zamknięto dla ruchu, a węzeł przesiadkowy dla tramwajów i autobusów wybudowano przy ul. Szymanowskiego (naprzeciw apteki Pod Koroną). Autobusy nowej linii 5 kursowały od godz. 4.45 do 22.00 co 15 min., natomiast autobusy linii 4 (do Podgórzyna) kursowały od godz. 4.53 do 22.20 co 20-25 min. Tramwaje z kolei kursowały z Jelenie Góry do Cieplic co 7,5 min. w liczbie 10 składów i co 15 min. w liczbie 5 składów. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 18 wagonow silnikowych (15 typu 5N1, 3 typu 2N2), 12 wagonów doczepnych typu 5ND1, 7 autobusów San H01 i 12 autobusów San H25.
1 czerwca 1968 r. po dostawie pierwszej partii 9 szt. autobusów San H100 autobusy linii 5 zaczęły kursować na trasie Jelenia Góra – Sobieszów. Tym samym po blisko trzech latach przywrócono bezpośrednie połączenie tych dwóch odległych miejscowości. W Jeleniej Górze trasa wiodła od dworca PKP ulicami: 1 Maja, Wojska Polskiego, Matejki, 15 Grudnia (obecnie Bankowa), Wolności. Autobusy w liczbie 6 szt. kursowały co 15 min. Najpierw z ruchu wycofano 3 wagony tramwajowe, potem 2 kolejne. W ten sposób w godzinach szczytu w ruchu było 10 wagonów silnikowych i 5 doczepnych. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 14 wagonow silnikowych typu 5N1, 6 wagonów doczepnych typu 5ND1, 23 autobusy marki San (1 typu H01, 3 typu H25, 10 typu H27, 9 typu H100).
1 listopada 1968 r. po drugiej dostawie autobusów San H100 (5 szt.) przywrócono połączenie między Jelenią Górą a Podgórzynem. Autobusy linii 4 na tej trasie kursowały co 16 min. w godzinach szczytu i co 32 min. w pozostałych godzinach. Średnio autobusy obu linii między dworcem PKP w Jelenieh Górze a pętlą w Ciepliach kursowały co 8 min. Natomiast tramwaje w liczbie 5 składów kursowały co 15 min. do godz. 20.00. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 13 wagonow silnikowych typu 5N1, 5 wagonów doczepnych typu 5ND1, 26 autobusów marki San (1 typu H01, 1 typu H25, 10 typu H27, 14 typu H100).
28 kwietnia 1969 r. (poniedziałek) był ostatnim dniem kursowania tramwajów. W tym dniu przez 12 godz. tramwaje przewoziły pasażerów bezpłatnie. Zamknięcie ruchu tramwajów umożliwiła dostawa kolejnych 18 autobusów San H100. Na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 7 wagonów silnikowych typu 5N1 i 2 wagony doczepne typu 5ND1. Od następnego dnia do pętli w Cieplicach i z powrotem jeździł wyłącznie uruchomiony wcześniej autobus linii 6, przy czym zwiększono liczbę autobusów w ruchu z 2 do 6.
29 kwietnia 1969 r. (wtorek) pięknie odmalowany i udekorowany kwiatami wagon silnikowy nr 11 odbył pożegnalny objazd przez miasto z przedstawicielami władz partyjnych i administracyjnych regionu, gośćmi z jednostek nadrzędnych MPK. Trasa prowadziła od pętli w Cieplicach do dworca PKP w Jeleniej Górze i z powrotem. Za tramwajem jechał autobus marki San H100.
1 Maja 1969 r. wagon silnikowy nr 11 pojawił się jeszcze raz, tym razem w pochodzie pierwszomajowym na ul. 15 Grudnia (obecnie Bankowa). Natomiast popołudniu uroczyście uruchomiono linię autobusową nr 7 z Zabobrza do ośrodka zdrowia przy ul. Sprzymierzonych w Cieplicach w obecności władz miejskich i prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej. Autobusy linii 7 kursowały co 9 min. w godzinach szczytu i co 18 min. w pozostałych godzinach. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 10 autobusów San H27 i 32 autobusy San H100.
1 listopada 1969 r. uruchomiono linię 9 między dworcem PKP w Jeleniej Górze a dworcem PKP w Piechowicach. Była to komunikacja przyśpieszona i autobusy zatrzymywały się na wybranyxh przystankach. Linię obsługiwały 4 wozy w szczycie (kursy co 22 min.) i 2 wozy poza szczytem (kursy co 44 min.). Jednocześnie przeniesiono końcowy przystanek linii 5 do siedziby MRN w Sobieszowie. Uruchomiono także linię nr 11 na trasie z pętli w Cieplicach do Kowar przez Podgórzyn, Sosnówkę, Miłków, Karpacz, Ścięgny i Krzaczyny. W szczycie linię obsługiwały 3 wozy co 42 min., poza szczytem – 1 wóz co 2 godz. Jednocześnie ograniczono kursy linii 6 do godzin szczytu. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 10 autobusów San H27 i 42 autobusy San H100.
Źródło:
[1] Artykuły z Nowin Jeleniogórskich
[2] Wykazy taboru tramwajowego i autobusowego MPK Jelenia Góra