Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Budynek nr 2, ul. Jelenia, Jelenia Góra
chrzan233: Nie znalazłem żadnego potwierdzenia swoich powyższych domniemań. Otto Marquardt był właścicielem obiektu już przed 1930 rokiem, nie znalazłem informacji od kiedy dokładnie. A że w hotelu przez nieokreślony bliżej czas mieścił się lokal NSDAP, wydaje się, że ozdoby w oknach mogły zaistnieć bez specjalnej okazji.. Pozostaje tylko argument obiegu widokówek, wszystkie jakie się dotąd pojawiły zostały wysłane ...
Budynek nr 63, ul. Grunwaldzka, Jelenia Góra
chrzan233: Przypisałem również do obiektu Grunwaldzkiej 63.
Hurtownia mat. budowlanych Tomarex, ul. Kazimierskiego Wacława, płk, Jelenia Góra
chrzan233: Racja, nie jest to przez mnie założony obiekt, ale poprawiłem co nieco.
Budynek nr 1, pl. Zdrojowy, Jelenia Góra
TW40: Podziękowania!
pl. Wyszyńskiego Stefana, kard., Jelenia Góra
TW40: Trochę się zmieniło...
Budynek główny OW Juventur (dawny), Jelenia Góra
Sendu: Planowana jest tu budowa osiedla, na którym znajdą się szeregówki, bliźniaki oraz niska zabudowa jednorodzinna.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
morgot
Parsley
Parsley
mietok
Danuta B.
Parsley
Parsley
Popski
Mmaciek
Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Wspomnienie o trasach tramwajowych w Wałbrzychu, uzupełnienie
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2012-11-03 20:26:19, Aktualizacja: 2012-11-03 20:58:45, Odsłon: 3192

Wspomnienie o trasach tramwajowych w Wałbrzychu, uzupełnienie

Układ pięciu linii tramwajowych z początkiem w centrum miasta (pl. Grunwaldzki, Rynek) wprowadzono 1 maja 1946 roku. Poniżej pozostałe informacje o liniach w kolejności ich zamknięcia.

Linia 1 (pl. Grunwaldzki – Dworzec Główny):

Data zamknięcia: 30.09.1951 r.

W latach 1946-1949 kurowały 3 wozy silnikowe i 3 doczepy.

W latach 1949-1951 kursował wahadłowo 1 wóz silnikowy przez 4 / 5 godzin bez niedziel.

Linia 4 (Rynek - Szczawienko):

Data zamknięcia: 23.10.1959 r.

W latach 1946-1953 kursy w 3 relacjach:

- Rynek – Szczawienko, kursowało 5 wozów silnikowych i 4 doczepy, doczepy kończyły bieg na mijance Prauseweiche

- pl. Grunwaldzki – mijanka Streckenbachweiche, kursowały 3 wozy silnikowe przez 17 godzin bez niedziel

- pl. Grunwaldzki – Dworzec Miasto, kusrowały 2 wozy silnikowe przez 12 lub 6 godzin bez sobót i niedziel

W latach 1953-1959 kursy w 2 relacjach:

- Rynek – Szczawienko, początkowo kursowały 4 wozy silnikowe i 3 doczepy, doczepy kończyły bieg na mijance Sandbergweiche (Huta Karol)

- Rynek – mijanka (Sandbergweiche (Huta Karol), początkowo kursowały 3 wozy silnikowe przez 17 godzin bez niedziel

W następnych latach prawdopodobnie zwiększono liczbę do 8 wozów silnikowych i 7 doczep.

Linia 5 (Rynek – Rusinowa):

Data zamknięcia: 30.04.1961 r.

W całym okresie funkcjonowania linii kursowały 3 wozy silnikowe i 2 doczepy; doczepy kończyły bieg na mijance Weiche Alte Straβe Ober Altwasser lub na pl. Górnika.

 Linia 3 (Rynek – Sobięcin)

  Od 01.07.1961 r. – linia 9

 Data zamknięcia: 28.02.1963 r.

 W latach 1946-ok.1949 kursowały 3 wozy silnikowe i 2 doczepy; doczepy kończyły bieg na mijance Weiche Ortsverwaltung

 Od ok. 1949 roku kursowały 4 wozy silnikowe i 2 doczepy przez 16 godzin bez niedziel; w pozostałym czasie i w niedziele kursowały 2 wozy silnikowe i 2 doczepy

 W następnych latach zwiększono liczbę doczep do 4 sztuk

Linia 2 (pl. Grunwaldzki – Szczawno-Zdrój)

 Od 01.07.1961 r. – linia 8

 W latach 1946 – ok. 1949 kursowały 3 wozy silnikowe i 3 doczepy, dodatkowo w godzinach szczytu kursowały 2 wozy silnikowe do mijanki Weiche Altwasserstraβe

 W latach ok. 1949-1966 kursowało 7 wozów silnikowych i 7 doczep; w ostatnich miesiącach w związku z usytuowaniem końcówki przy warsztatach (obecnie OSIR)   zmiejszono liczbę doczep do 6; we wrześniu (może wcześniej) w godzinach szczytu wprowadzono dodatkowo wozy silnikowe (skład liczył wtedy 3 wagony).

 

Opracowałem na podstawie dokumentów archiwalnych MPK Wałbrzych:

- artykuł z o początkach funkcjonowania komunikacji w Wałbrzychu po 1945 r. z 1947 r.

- Wykaz zaplanowanych wozokilometrów Wydziału Ruchu na poszczególne miesiące 1951 rok

- Część opisowa do rozkładu jazdy dla MPK Wałbrzych na rok 1953

oraz analizy danych statystycznych ze sprawozdań MPK Wałbrzych


/ / / /
zemlja | 2019-06-17 23:21:26
Spięcie dwóch enek silnikowych w skład jest niemożliwe (sterowanie nastawnikiem) - więc jak to możliwe by robić składy 3 wagonowe z dwoma silnikowymi. No chyba, że to jakiś patent był.
bogdanow | 2019-07-10 21:45:37 | edytowany: 2019-07-10 21:46:37
Pod koniec funkcjonowania tramwajów (linia 8) w godzinach szczytu przewozowego na trasę wprowadzano dodatkowe wozy silnikowe. Ów wóz silnikowy jechał pierwszy. Zanim w pewnej regulaminowej odległości jechał skład zasadniczy. Zatem nie ma mowy o spięciu dwóch wozów silnikowych. Wtedy kursy do Szczawna-Zdroju i z powrotem były realizowane trzema wagonami. W Bielski-Białej na przykład kursy na linii 1 w niektórych godzinach były realizowane pięcioma wagonami: Jako pierwszy jechał skład silnikowy plus dwie doczepy, zanim silnikowy plus doczepa.